میان وعده رژیمی سالم و سیرکننده؛ بهترین میان وعده برای کودکان

14 فروردین 1403
میان وعده رژیمی

برای داشتن یک سبک زندگی سالم، مصرف منظم میان وعده در کنار وعده های اصلی بسیار ضروری می باشد. اگر میان وعده رژیمی مقوی و سالمی نداشته باشید، در طول روز شما انرژی کافی برای انجام روتین کارهای خودتان نخواهید داشت. حتی اشتهای بیشتری برای مصرف وعده های اصلی پیدا می کنید و بیشتر از حد معمول غذا می خورید. همچنین نخوردن میان وعده در مدت زمان طولانی باعث اضافه وزن و افت متابولیسم می شود. از طرفی نخوردن میان وعده در افرادی که کمبود وزن دارند باعث افت بیشتر انرژی و کاهش وزن نامناسبی می شود.

شما می توانید برای هدف های مختلفی که دارید از میان وعده هایی متفاوتی استفاده کنید. مصرف به موقع میان وعده ها در بازه زمانی 2 یا 3 ساعت بعد از هر وعده اصلی (صبحانه، نهار و شام) مناسب است. شما انتخاب های بسیار زیاد و متنوعی برای داشتن یک میان وعده مقوی دارید که در ادامه راجع به انواع آن خواهیم گفت.

میان وعده رژیمی سیر کننده

ما قصد داریم در اینجا چند نوع از میان وعده های رژیمی که علاوه بر مقوی بودن، سیرکننده هم هستند را معرفی کنیم. همچنین میان وعده بایستی به اندازه ای که مشخص شده در رژیم باشد:

ذرت بو داده خانگی

ذرت بو داده مواد غذایی است که مصرف حجم کمی از آن هم باعث سیری طولانی مدت شخص می شود. مصرف سه لیوان ذرت بو داده در روز باعث سیری مدت زمان طولانی می شود و این در حالی است که شما کالری خیلی زیادی در روز مصرف نکرده باشید. برای تهیه ذرت بو داده سعی کنید از روغن و نمک بسیار کمی استفاده کنید.

ساندویچ کره بادام زمینی

اگر بادام زمینی به اندازه درست و مناسبی مصرف شود، فواید بسیار زیادی برای بدن هم خواهد داشت. بادام زمینی علاوه بر پروتئین مناسبی که دارد، حاوی چربی های سالم است که برای بدن ضروری هم می باشد و همچنین ویتامین مهم بادام زمینی، فولات است که برای بدن می تواند بسیار کمک کننده باشد. شما می توانید تنها از خود مغز بادام زمینی و یا از کره بادام زمینی در کنار غذا استفاده کنید.

ساندویچ کره بادام زمینی

حمص یک میان وعده مقوی

حمص از ترکیب کمی روغن زیتون و ارده کنجد و نخود تهیه می شود. به خاطر همین ترکیبات سرشار از چربی های مفید و ضروری برای بدن است. علاوه بر این منابع، منبع خوبی از پروتئین های گیاهی است که نیاز فرد به پروتئین را برطرف می سازد. حتی می توانید همراه حمص از سبزیجاتی مانند کرفس، هویج و… استفاده کنید و از خواص این میان وعده بهره ببرید.

ماست یونانی با میوه و جو ‌دو‌سر پرک

ماست یونانی در بین افرادی که قصد کاهش وزن دارند و یا ورزش می کنند طرفدار زیادی دارد؛ به دلیل اینکه سرشار از پروتئین است و نمک و چربی کمی نسبت به دیگر ماست های دارد. در صورتی که نتوانستید از ماست یونانی استفاده کنید، می توانید از انواع ماست چکیده کم چربی و کم نمک استفاده کنید.

شما می توانید از عصاره وانیل برای طعم دار کردن ماستتان استفاده کنید و حتی در ماست میوه های خرد شده و جو دوسر پرک نیز بریزید.

سبزیجات پخته شده

به دلیل فیبر بالایی که سبزیجات دارند، می توانند مدت زمانی زیادی شما را سیر نگه دارند. شما می توانید از سبزیجات متنوعی مثل کلم بروکلی یا بروکسل، گل کلم، اسفناج و … به صورت آبپز، خام و بخار پز استفاده کنید. همچنین برای طعم دار کردن این سبزیجات می توانید کمی آب لیموی ترش، فلفل، روغن زیتون و نمک را با یکدیگر ترکیب کنید.

سبزیجات پخته شده

میان وعده سالم برای کودکان

لبنیات

یکی از مهم ترین و کلیدی ترین مواد غذایی در کودکان، لبنیات است که به رشد مناسب کودکان بسیار کمک می کند و ضروری است. لبنیات می تواند با سلیقه و ذائقه کودکان در میان وعده ها قرار داده شود. در ادامه چند میان وعده مقوی با انواع لبنیات را گفته ایم:

  • مصرف ماست با میوه تازه یا میوه خشک
  • مصرف شیر با غلات صبحانه
  • کشک خشک یا کشک پاستوریزه

میوه ها

برای اینکه کودکان با طعم میوه ها آشنا شوند بهتر است از انواع میوه های میکس مانند هلوی له، سیب رنده شده و موز استفاده کنید. با این کار، به خوردن آنها عادت می کنند و با طعم میوه ها بیشتر آشنا می شوند. همچنین با این کار، خوردن میوه ها و هضم آن ها برای کودک راحت تر می شود و بعد آرام آرام می توانید تکه های میوه را جایگزین کنید.

منابع پروتئینی مثل تخم مرغ آب پز

تخم مرغ از انواع ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های گروه B و ویتامین A می باشد. همچنین علاوه بر این ها، تخم مرغ سرشار از پروتئین با کیفیت بالاست که همه این موارد باعث می شود تخم مرغ یک میان وعده بسیار مفید، مقوی و سالم برای کودک شما باشد.

منابع پروتئینی مثل تخم مرغ آب پز

انواع آجیل و تخمه

همچنین آجیل ها به دلیل چربی سالم و املاحی که دارند به رشد کودکان کمک می کنند و مفید هم هستند. مغزیجاتی که سرشار از روی هستند و به رشد قدی کودک بسیار کمک می کنند، تخم کدو و بادام هندی هستند. بادام زمینی حاوی منیزیم و فسفات است که برای سلامتی و رشد مغز کودک بسیار کمک کننده و مفید است. البته برخی کودکان ممکن است به بادام زمینی حساسیت نشان بدهند که در این مورد بایستی مراقب بود.

پودر سویق

سویق از انواعی حبوبات و غلات گرفته شده و مصرف درست آن در رشد بهتر کودکان کمک می کند. روش تهیه سویق به گونه ای است که خواص غلات و حبوبات تا حد زیادی حفظ می شود.

غلات صبحانه غنی شده

برخی از غلات صبحانه ها با ویتامین ها و مواد معدنی به خصوصی غنی شده است. این غلات طعم های متفاوتی دارند که شما می توانید با انتخاب طعم دلخواه کودکتان آن را با ماست و یا شیر مخلوط کنید و در میان وعده به کودک بدهید.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.