رژیم جراحی لاغری شامل چه مراحلی می شود؟

17 دی 1402
رژیم جراحی لاغری

این روزها انجام جراحی لاغری بسیار رواج یافته و افراد زیادی برای کاهش وزن خود از این روش ها کمک می گیرند و در بیشتر اوقات هم به نتیجه دلخواه می رسند. البته که نتیجه گیری مناسب از این روش، به رعایت مراقبت های لازم و رژیم غذایی بعد از عمل بستگی دارد. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی رژیم جراحی لاغری بپردازیم، پس همراه ما باشید تا شما هم درباره این موضوع بیشتر بدانید.

جراحی لاغری چیست؟

قبل از این که به سراغ رژیم جراحی لاغری برویم، بهتر است ابتدا درباره کلیت عمل های لاغری بیشتر بدانیم. جراحی لاغری مجموعه ای از روش هاست که با دستکاری در حجم معده و سیستم گوارشی بدن موجب کاهش اشتهای فرد و کم شدن کالری دریافتی بدن می شود که این موارد هم کاهش وزن را در پی دارند. اکثر جراحی های لاغری به روش لاپاراسکوپی و تحت بیهوشی عمومی انجام می شوند.

انواع جراحی لاغری

جراحی های لاغری انواع مختلفی دارند که برخی از رایج ترین آن ها به شرح زیر می باشند:

عمل لاغری اسلیو معده

اسلیو معده یکی از مدرن ترین روش های لاغری است که طی آن جراح حدود 80 درصد از حجم معده را برش زده و از بدن خارج می کند. در نتیجه تنها 20 درصد از حجم معده باقی می ماند که گنجایش کمی بابت دریافت غذا دارد. با کاهش غذای مصرفی فرد، بعد از مدتی کاهش وزن اتفاق می افتد.

عمل لاغری بای پس معده

جراحی بای پس معده یکی از عمل های لاغری است که در دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول جراح معده را به دو بخش تقسیم می ‌کند. بخش بالایی، قسمت کوچک ‌تر معده و بخش پایینی، قسمت بزرگ ‌تر خواهد بود. بخش کوچک معده جایی است که غذای مصرفی به آن وارد می‌شود و تنها ۲۸ گرم غذا را در خود جای می‌ دهد. به همین دلیل، فرد کمتر غذا می‌ خورد و در نتیجه کاهش وزن اتفاق می افتد.

در مرحله‌ دوم، جراح قسمت کوچکی از روده‌ کوچک را به بخش بالایی معده وصل می ‌کند. با این کار، غذایی که فرد مصرف می‌ کند از طریق این دهانه‌ جدید به بخشی از روده‌ کوچک وارد می‌ شود. با این کار مقدار جذب هم به شدت کاهش می یابد.

جراحی اسلیو و پلیسه معده

عمل لاغری پلیکاسیون معده

در عمل لاغری پلیکاسیون معده، پزشک 50 درصد از حجم معده را به شکل پلیسه روی هم قرار داده و می دوزد. با این کار حجم معده کاهش یافته و با کم شدن غذای مصرفی فرد کاهش وزن اتفاق می افتد.

عمل لاغری باندینگ شکمی

جراحی لاغری باندینگ شکمی یکی از راحت ترین عمل های لاغری است که برای انجام آن پزشک یک باند سیلیکونی قابل تنظیم را در بالای معده قرار می دهد. این کار موجب کم شدن حجم معده و کاهش کالری دریافتی بدن می شود.

🔹 بیشتر بخوانید: بهترین روش لاغری کدام است؟

رژیم جراحی لاغری قبل از انجام آن

قبل از انجام جراحی، لازم است از یک رژیم غذایی مایع پیروی شود تا حجم معده بیش از حد افزایش پیدا نکند و جراحی به درستی و دقت انجام شود. مواد غذایی مجاز قبل از جراحی عبارتند از:

  • آبمیوه طبیعی بدون قند
  • چای و قهوه فاقد کافئین
  • شیر بدون چربی
  • آب گوشت و یا سوپ رقیق شده
  • ژلاتین بدون شکر
مایعات مجاز قبل از جراحی لاغری

همچنین پزشکان توصیه می کنند که 6 هفته قبل از جراحی از مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی به شدت پرهیز کنید.

رژیم جراحی لاغری بعد از انجام آن

بعد از انجام عمل، از آن جایی که معده و سیستم گوارشی دستکاری شده می بایست رژیم جراحی لاغری در چند مرحله رعایت شود. در ادامه این مراحل و رژیم مخصوص آن را شرح می دهیم:

مرحله اول

 در روزهای اول پس از جراحی شما باید به استراحت کامل بپردازید و از انجام فعالیت های بدنی پرهیز کند. در این مرحله از رژیم جراحی لاغری، توجه به نکات زیر ضروری می باشد:

  • برای هیدراته نگه داشتن بدن روزانه 8 لیوان مایعات شفاف میل کنید.
  • مواد غذایی مناسب در این دوره شامل آب میوه های بدون قند، آب گوشت، آب، قهوه و چای بدون کافئین و نوشیدنی های میوه ای شفاف می باشد.
  • برای جلوگیری از افزایش کالری و بروز عوارض گوارشی بیشتر از 2 فنجان آب میوه در روز استفاده نکنید.
  • برای پیشگیری از بروز اسهال و حالت تهوع آب میوه خود را با آب رقیق کنید.
  • از نوشیدن مایعات بسیار گرم یا بسیار سرد تا رسیدن به بهبودی کامل پرهیز کنید.

مرحله دوم

بعد از گذشت یک هفته، می توانید مواد غذایی پوره شده را که کمی غلیظ تر از مایعات هستند اما کاملاً جامد نیستند و هضمشان آسان است، به رژیم جراحی لاغری خود بیافزایید.

سوپ و موادغذایی آبکی در هفته دوم بعد از جراحی لاغری

مواد غذایی توصیه شده در این دوره شامل موارد زیر می باشند:

  • میوه های نرم یا مخلوط مانند آناناس، خربزه، سیب و یا کمپوت میوه
  • سبزیجات پخته شده مانند اسفناج، هویج و کدو حلوایی
  • تخم مرغ همزده
  • ماست

مرحله سوم

در مرحله سوم از رژیم جراحی لاغری که چند هفته بعد از عمل می باشد، در صورت صلاح دید پزشکتان می توانید به تدریج مواد غذایی جامد نرم مانند تخم مرغ آبپز، گوشت سفید یا قرمز چرخ شده و ماهی آبپز را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

مرحله چهارم

در مرحله آخر از رژیم جراحی لاغری می توانید طبق نظر پزشک غذاهای معمولی جامد را مصرف کنید. در این دوره توجه به موارد زیر توصیه می شود:

  • هر چند روز یک بار یک غذای جدید را امتحان کنید تا در صورت بروز حساسیت به ماده غذایی جدید، به راحتی آن را تشخیص دهید.
  • به منظور کاهش خطر بروز انسداد روده، غذایتان را به قطعات کوچکتری تقسیم کنید. تعداد وعده غذایی خود را افزایش دهید و حجم آن را کاهش دهید.
  • برای پیشگیری از افزایش وزن ناخواسته مصرف چربی و کربوهیدرات های ساده را کاهش داده و در مقابل مصرف پروتئین را افزایش دهید.
  • از مصرف الکل اجتناب کنید و یا مصرف آن را به کمترین میزان ممکن کاهش دهید.
  • برای حفظ وزن و افزایش سلامتی ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
  • استرس و اضطراب خود را جهت کاهش عوارض گوارشی مانند رفلاکس معده کاهش دهید.
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.