رژیم لاغری شوک و قوانین خاص آن را بشناسیم

7 مرداد 1402
رژیم لاغری شوک

رژیم های غذایی بسیاری وجود دارند که اکثر آن ها موثر نیستند. تاثیر بعضی از این رژیم ها موقت است و برخی هم برای مدت زمان کوتاه برنامه ریزی شده اند. تعدادی از آن ها نیز مدعی هستند که با پیروی از این رژیم ها هم سریع کاهش وزن خواهید داشت و هم وزن کاهش داده شده را تثبیت خواهید کرد. (رژیم تثبیت وزن) یکی دیگر از رژیم های معروف در زمینه لاغری، رژیم لاغری شوک است که قصد داریم تا در این مقاله به طور کامل آن را توضیح دهیم.

هدف رژیم شوک چیست؟

هدف ویژه رژیم لاغری شوک این است که شوکی به بدن وارد کند تا بتوانید سرعت متابولیسم را بالا برده و چربی ها را بسوزانید. رژیم لاغری شوک بر اساس برنامه ای منظم، از کاهش سرعت متابولیسم بدن و ورود بدن به فاز قحطی جلوگیری خواهد کرد.

ادعاهای رژیم لاغری شوک

وعده های غذایی این رژیم بسیار چشمگیر هستند، بنابراین نظر کسانی که قصد کاهش وزن بالایی دارند را به خود جلب خواهد کرد. رژیم لاغری شوک مدعی است کسانی که بیشترین اضافه وزن را دارند، حدود 15 کیلو فقط در 15 روز کم می کنند. در پی پیروی از رژیم لاغری شوک از افراد خواسته می شود تمامی اراده خود را برای مدت زمان کوتاهی بکار گیرند تا به نتیجه برسند.

در برنامه این رژیم، 5 روز از هفته رژیم بسیار سخت گرفته می شود و 2 روز دیگر هفته طبق برنامه غذایی روزهای قبل از رژیم پیش می رود. این چرخه یک بار دیگر ادامه پیدا خواهد کرد و پس از آن یک روز دیگر طبق رژیم پیش می رود تا 15 روز به اتمام برسد.

تغییر وزن زیاد در رژیم شوک

آیا این رژیم واقعا تاثیرگذار است و طی 15 روز 15 کیلو کاهش وزن خواهد داشت؟

افرادی این رژیم را قبلا انجام داده و نتیجه مطلوب هم گرفته اند، اما نمی توان چنین برنامه ای را توصیه نمود. یکی از با اهمیت ترین علل آن، ایجاد کمبود مواد مغذی در بدن است. تحقیقات درباره این نوع رژیم های کاهش وزن دشوار است چون تعداد زیادی از سایت ها قصد فروش محصول را دارند و اطلاعات کاملی درباره کارایی اصلی این نوع رژیم ها ارائه نمی کنند.

علل اصلی نگرانی در خصوص رژیم لاغری شوک چیست؟

دو علت مهم برای نگرانی در خصوص رژیم لاغری شوک وجود دارد که در ادامه مطلب به آن ها می پردازیم:

  • این رژیم کاهش وزن از نظر مواد مغذی سالم نمی باشد و تعداد زیادی از مواد غذایی مهم را در خود ندارد. زمانی که شما را از مصرف غذاهای زیادی محروم کنند، بدون تردید بدن شما به تدریج دچار آسیب های جدی مانند ریزش بی رویه مو، کمبود مواد معدنی و مغذی، یبوست، مشکلات گوارشی و کمبود ویتامین ها می شود.
  • امکان تثبیت وزن بسیار پایین است و حتی اگر در ابتدا کاهش وزن داشته باشید، ادامه دادن و پیروی مداوم از این رژیم بسیار دشوار است. بعد از این نوع رژیم، وزن کاهش داده شده سریعا به حالت اول و حتی بیشتر باز خواهد گشت و همان حالت رژیم یویو ( کاهش و افزایش ناگهانی وزن ) برایتان پیش خواهد آمد.

قوانین خاص رژیم شوک

رژیم لاغری شوک قوانین مختص به خود را دارد که باید دقیقا رعایت شود. بعضی از این قوانین در ادامه ارائه شده اند:

  • تلفیق وعده های غذایی ممنوع است.
  • مصرف الکل ممنوع! (این قانون مفید است)
  • نوشیدن آب به میزان بسیار زیاد
  • هر وعده باید در زمان معین خورده شود.
  • اجتناب از پرخوری در دو روز آخر هفته

در این رژیم غذایی وعده صبحانه در روزهای برنامه غذایی همیشه یک نوع است:

یک واحد میوه (گلابی، پرتقال و لیمو شیرین همه مورد قبول هستند) به غیر از موز، یک فنجان نوشیدنی بدون قند مثل چای یا قهوه (بدون شیر، شکر و  انواع شیرین کننده)، 2 عدد بیسکوئیت

اگر رژیمی به شما قول کاهش وزن فوری داد، به آن اعتماد نکنید! بدترین نوع رژیم، رژیمی است که بتواند در عرض مدت زمان کوتاهی، وزن زیادی از شما کم کند. به خاطر داشته باشید که وزن زمان حال شما نتیجه پرخوری و عدم رعایت رژیم در چند روز یا چند ماه نیست که بخواهید آن را در مدت زمان کوتاه از بین ببرید.

تغذیه مناسب برای کاهش وزن

از رژیم شوک چه توقعاتی می توان داشت؟

رژیم لاغری شوک مدعی است که شما در مدت زمان کوتاهی وزن کم می کنید زیرا حجم مواد غذایی و خوراکی شما بسیار محدود خواهد شد. (گرچه بیشتر این وزن از دست رفته، آب بدن شماست که کاهش می یابد) اما بر اساس تجربیات کسانی که رژیم شوک را امتحان کرده اند، این نوع رژیم باعث بی حالی و ضعف شدید می گردد و بعد از مدتی افراد تمایل به پرخوری پیدا می کنند.

یکی از افرادی که این نوع رژیم را امتحان کرده درباره آن اینگونه می گوید:

«من 25 کیلو اضافه تر از وزن سلامتی بودم که این میزان را پزشک برایم مشخص کرده بود. به قولی در این وزن، استپ کرده بودم و اصلا حس خوبی نداشتم. یک روز در فضای مجازی با رژیم غذایی شوک آشنا شدم و با خودم گفتم بهتر است امتحانش کنم. اگر بخواهم حقیقت را بگویم کاهش وزن زیادی داشتم، نه همه بیست و پنج کیلو را اما مقدار آن کاملا معلوم بود.

با این حال مشکل رژیم غذایی شوک این بود که بیشتر وقت ها احساس ضعف و بی حالی داشتم و وقتی هم به خاطر مسافرت اجباری، رژیم را رعایت نکردم متوجه شدم بیشتر وزنی که از دست داده بودم دوباره برگشته است. بعد از ترک رژیم غذایی شوک، عادات درست غذایی را رعایت نمی کردم، چون تا قبل از رژیم مقدار غذای زیادی مصرف نمی کردم و برنامه غذایی ام تنها کم خوردن بود.»

سخن پایانی درباره رژیم غذایی شوک

برنامه غذایی شوک هیچ پایه و اساس تغذیه ای و علمی ندارد. این موضوع برای همه کاملا عیان است که حذف کردن بعضی از مواد غذایی و کاهش بسیار شدید مصرف کالری ها، به کاهش وزن شما کمک خواهد کرد. اما این کاهش وزن می بایست با هدف حفظ سلامتی همراه باشد، در غیر این صورت فاقد هرگونه ارزشی خواهد بود.
بهترین راه برای کاهش وزن، استفاده از رژیم های مناسب و ارائه شده توسط پزشک متخصص برای شماست.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.